W Wyścigu Górskim Tor Kielce w dniach 1-2 maja za kierownicą Toyoty GR Yaris wystartuje młody utalentowany kierowca Maciej Kornaś. Będzie to sportowy debiut zarówno kierowcy, jak i nowego wyścigowego auta w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Toyota GR Yaris to auto od podstaw stworzone z myślą o motorsporcie. Poza licznymi imprezami track day można go głównie podziwiać na rajdowych trasach w postaci dominującego w WRC GR YARISA Rally1. W zeszłym sezonie TOYOTA GAZOO Racing zaprezentowała GR Yarisa Rally2, który równie dobrze, jak starszy brat radzi sobie na rajdowych trasach na całym świecie.

Teraz przyszedł czas na kolejny wariant tego bardzo udanego modelu, tym razem do konkurencji wyścigów górskich. Nowa wyścigówka powstała w Polsce w 7MOTORSPORT. Polska firma dostarczyła już wiele wyczynowych wersji GR Yarisa, które z sukcesami startują w licznych zawodach track day.

Za kierownicą nowej wyścigowej broni zasiądzie Maciej Kornaś. Pomimo młodego wieku Kornaś ma na swoim koncie liczne udane starty w imprezach track w Polsce

Młodość i doświadczenie w jednym
Maciej Kornaś pomimo młodego wieku ma już bardzo duże doświadczenie w sporcie samochodowym. 22-latek z Warszawy od kilku lat z powodzeniem startuje w licznych imprezach track day na różnych torach w Polsce i za granicą. Ma za sobą m.in. starty w takich seriach, jak TOYOTA GR CUP, Race Cup, czy Kryterium Toru Kielce - Super OES oraz liczne treningi sportowe.

W szczególności zeszły sezon Kornaś poświęcił na intensywne przygotowanie z zamiarem przyszłego startu w zawodach rangi mistrzowskiej.

“Miniony sezon był dla mnie pracowitym czasem, spędzonym głównie na Torze Kielce, ale nie tylko, ponieważ miałem szansę pojawić się również na torach w Ułężu, Łodzi, Poznaniu czy też na obiektach zagranicznych jak Slovakiaring i Nürburgring. Do startów służyła seryjna Toyota GR Yaris. Łącznie w okresie od stycznia do września przejechałem 2500 kilometrów podczas treningów oraz zawodów. W międzyczasie trwał proces budowy mojej Toyoty GR Yaris do wyścigów górskich. Mam nadzieję, że produktywnie przepracowany czas na torach zaowocuje w mojej jeździe i tempie na trasach GSMP w tym sezonie” - mówi Maciej Kornaś, przed swoim pierwszym startem w mistrzostwach Polski.

Kornaś zadebiutuje w 2. Wyścigu Górskim Tor Kielce, stanowiącym 1. i 2. rundę Górskich Samochodowym Mistrzostw Polski (GSMP). Dobrą zapowiedzią jego startu jest również fakt, że na swoim koncie ma już wygrane wywiezione z tego toru. Zwyciężał tu już jako 19-latek za kierownicą Toyoty GR Yaris. W swoim debiucie w TOYOTA GR CUP w 2022 roku pewnie wygrał klasę GR YARIS CUP, zwyciężając przy tym również w całych zawodach Drive Cup.

W udanym debiucie Kornasiowi na pewno będzie chciał pomóc jego wieloletni trener Michał Ratajczyk, który ma na swoim koncie m.in. zwycięstwo w zeszłorocznej edycji Wyścigu Górskiego Tor Kielce i Mistrz Polski w Wyścigach Górskich z 2018 roku.

Nowa wyścigowa broń
GR Yaris zapracował sobie już na miano kultowego auta wśród miłośników motoryzacji, a wielu kierowców przekonało się, że ten wybór to prosta i szybka droga do zwycięstwa. Ogromny potencjał rozwojowy tego modelu szybko dostrzegła firma 7MOTORSPORT. Do licznego grona GR Yarisów w specyfikacji track day, zbudowanych przez polską firmę, dołączyła teraz konfiguracja do wyścigów górskich, dając szansę na rozwój sportowej kariery kolejnym kierowcom.

“To nasz kolejny projekt związany z modelem GR Yaris. Uważamy, że aktualnie to najlepszy wybór auta do motorsportu, bo widać, że od samego początku projektowany był jako baza do dalszych modyfikacji i udziału w profesjonalnym sporcie. Chcemy budować samochody do sportu, dające mnóstwo emocjonującej i szybkiej jazdy, przy zachowaniu racjonalnego poziomu kosztów i GR Yaris idealnie się do tego nadaje” - mówi Michał Sołowiejko, właściciel firmy 7MOTORSPORT, która rozwija liczne wersje sportowego hot hatcha Toyoty.

GR Yarisa przygotowano do grupy 2 w kategorii I, według aktualnego regulaminu technicznego GSMP i FIA bazując na przepisach Performance Factor obowiązujących w wyścigach górskich. Jego kluczowe parametry, to m.in.:
- 3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1.6 o mocy zwiększonej do 450 KM i momencie obrotowym wynoszącym 560 Nm, elektroniką steruje profesjonalny sterownik silnika od firmy Motec,
- sekwencyjna wyczynowa 6-biegowa skrzynia biegów, sterowana łopatkami, gwarantująca błyskawiczne zmiany biegów,
- sportowe zawieszenie renomowanego producenta Reiger, zapewniające jeszcze większą precyzję prowadzenia plus kit sportowych wahaczy i belek oraz szpery firmy Cusco.
- pełne profesjonalne wyposażenie bezpieczeństwa, m.in. certyfikowana klatka bezpieczeństwa, sportowe fotele kubełkowe, pasy bezpieczeństwa, bezpieczny zbiornik paliwa, czy system gaśniczy.

Co ciekawe półosie pozostały seryjne i dyferencjały a zmieniono jedynie sterujące nimi oprogramowanie pod kątem charakterystyki tras wyścigów górskich. Także silnik z tłokami, korbowodami i wałem korbowym pozostał w dużej mierze seryjny. Pozwoliło to znacznie ograniczyć koszty budowy i późniejszego serwisu auta. Docelowo ma być zamontowany wyczynowy silnik i turbo generujący 650 KM.

GR Yaris otrzymał dedykowany pakiet zmodyfikowanych elementów nadwozia z karbonu obniżającym masę oraz spojlerów i dyfuzorów generujących większy docisk powietrza, które nadały atu jeszcze agresywniejszego wyglądu. Masa auta gotowego do startu z pełnym bakiem paliwa wynosi 999 kg.

W procesie budowy i projektowania auta uczestniczył również jego kierowca, który na co dzień studiuje budowę i tuning samochodów na Uczelni Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej w Warszawie. Kornaś uczęszczał do warsztatu 7MOTORSPORT w ramach praktyk studenckich, gdzie doskonale zapoznał się również ze szczegółami budowy GR Yarisa.

Maciej Kornasia i jego GR Yarisa będzie można podziwiać na trasie Wyścigu Górskiego Tor Kielce w dniach 1-2 maja.