Najtrudniejszy terenowy rajd świata od ponad 40 lat przyciąga miłośników przygód i rajdowej walki na bezkresach pustyni. Od kilku lat za sprawą kategorii Classic możemy obserwować powrót klasycznej motoryzacji, także na rajdowe trasy.

Wraz z rozwojem techniki powstają coraz mocniejsze i szybsze konstrukcje jak zwycięska Toyota GR DKR Hilux klasy T1+ załogi Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel. Do gry wchodzą także nowe pojazdy takie jak popularne SSV, czy nawet rajdowe ciężarówki zasilane wodorem. Jeżeli jednak chcemy spełnić marzenia i wystartować w Rajdzie Dakar w kategorii samochodów, to najprostszym i najtańszym sposobem udziału jest kategoria Classic.

Historyczne terenówki na start
Rajd Dakar jest marzeniem każdego kierowcy biorącego udział w rajdach terenowych. To impreza, która rozpala emocje wśród rzeszy fanów na całym świecie. W 2021 roku organizator zaskoczył nowym pomysłem - stworzeniem kategorii Classic dla aut, które startowały w rajdach terenowych przed 2000 rokiem.

Rywalizacja w tej kategorii nie odbywa się na czas tak jak w „dużym” Rajdzie Dakar, a na regularność. Zawodnicy muszą pokonać wyznaczoną przez organizatora trasę w dokładnie określonym czasie, nie szybciej, nie wolniej. Wygrywa ten, kto w ciągu całego rajdu otrzyma najmniej punktów karnych, czyli przejedzie cały rajd „regularnie”.

Wbrew pozorom nie jest to dużo łatwiejsza forma rywalizacji. Trzeba wziąć pod uwagę, iż auta kategorii Classic mają po prostu starsze rozwiązania techniczne niż najnowsze konstrukcje. Są też dużo wolniejsze, mniej wytrzymałe i często także mniej komfortowe.

Przejechanie wyznaczonej trasy jest nie mniej wyczerpujące niż współczesnymi konstrukcjami. Utrzymanie średniej wyznaczonej prędkości w trudnym pustynnym terenie autem mającym 30 lat lub więcej, w połączeniu ze skomplikowaną nawigacją sprawia, że całość jest bardzo trudnym wyzwaniem.

Dakar Classic jest jednak najlepszą ofertą dla osób, które nie dysponują odpowiednim budżetem, by wystartować w pustynnym maratonie współczesną konstrukcją.

Po pierwsze koszty samego wpisowego są prawie o połowę niższe. Do tego dochodzą jeszcze dużo niższe koszty przygotowania oraz serwisu auta w trakcie samych zawodów. “Ze względu na nasz niewielki budżet na rajd, Serge i ja zgodziliśmy się zminimalizować koszty przygotowania auta i logistykę w porównaniu z dużymi zespołami. Zabraliśmy tylko 2 pudła z używanymi częściami zamiennymi i rzeczy osobiste. Nic więcej i żadnej dodatkowej pomocy technicznej. Było to pewne ryzyko, ale przede wszystkim była to czysta przygoda!” - mówił Florent Drulhon, który wspólnie z Serge Mogno zwyciężył w Dakar Classic 2022, prawie seryjną Toyotą Land Cruiser HDJ80.

Korzystne możliwości udziału w Dakar Classic okazały się dla wielu osób jedyną realną szansą spełnienia marzeń, a formuła startu w kategorii Classic z roku na rok staje się coraz popularniejsza. „Dakar Classic to świetna oferta na rozwój tej imprezy. Nowa kategoria zwiększa frekwencję i uatrakcyjnia rywalizację, ale przede wszystkich otwiera drogę do udziału w tym legendarnym wyzwaniu”. - mówi Michał Horodeński, polski kierowca rajdowy, który rozpoczął w tym sezonie starty klasycznym Land Cruiserem HDJ80 w mistrzostwach Polski.

Klasyki nie tylko na Dakar Classic
Popularność klasyków w motorsporcie rośnie od lat, ale w rajdach terenowych widzimy je od niedawna. Od samego początku w nielicznym gronie imprez, podczas których mogą rywalizować klasyczne rajdowe terenówki, są rajdy rozgrywane w Polsce, ze sztandarowym rajdem terenowym w naszym kraju, czyli rundą Pucharu Świata i Europy FIA - Baja Poland. „Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania tak zwaną klasyczną motoryzacją, w szczególności pojazdami z dwóch ostatnich dekad zeszłego stulecia” - mówi Tomasz Brzeziński, wicedyrektor rajdu Baja Poland i jeden z głównych pomysłodawców nowej klasy historycznej w rajdach terenowych - „Na całym świecie rozgrywane są różne zawody dla kierowców takich aut. Dostrzegamy duży potencjał w dalszym rozwoju tej kategorii pojazdów i chcemy ją popularyzować w ramach działań Fundacji Baja Poland”. - dodaje Brzeziński.

Pierwsi zawodnicy w Polsce próbowali już swoich sił w tej kategorii w ramach startów w Baja Poland Series, czy Pucharze Polski. Od tego sezonu możemy zobaczyć także pierwsze klasyczne terenowe auto rajdowego startujące regularnie w rywalizacji na najwyższym krajowym poziomie.

Szlaki w tej dziedzinie postanowił przetrzeć zespół Toyota Team Classic, przygotowując replikę historycznego rajdowego Land Cruisera, na wzór aut, które z powodzeniem startowały w latach 90. i na początku lat dwutysięcznych w Rajdzie Dakar, oraz innych terenowych maratonach.

Najbliższą okazją do podziwiania klasyków będzie Columna Medica Baja Poland, rozgrywana tradycyjnie w Szczecinie, Dobrej i Drawsku Pomorskim w dniach 24-27.08.2023, gdzie spodziewana jest ciekawa stawka wśród historycznych rajdówek.

Tekst: Dawid Smółka / Katarzyna Smółka