Pierwsza z trzech sobotnich pętli Rajdu Wisły przyniosła sporo niespodzianek. Na prowadzenie w finałowej rundzie Motul HRSMP wysunęli się Suder i Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4), którzy skorzystali na przygodach duetu Luty/Celiński (Subaru Legacy 4WD).

Tyle zostało z felgi Subaru Legacy duetu Luty/Celiński

Dziś rywalizacja rozpoczęła się od nieco ponad 9-kilometrowej próby Laliki, rozgrywanej na pograniczu Beskidów Śląskiego i Żywieckiego. Najszybsi okazali się na niej Luty i Celiński. Suder z Kowalikiem stracili 1,5 sekundy, ale na ich wyniku zaważyła 5-sekundowa kara za potrącenie jednego z wygrodzeń. Podobnie, jak wczoraj, także i w sobotę ta dwójka nadawał ton i tempo zmaganiom w finale Motul HRSMP 2021. Trzecia załoga OS 2 (Laliki), czyli Marcin Grzelewski i Krzysztof Niedbała (Ford Sierra Cosworth 4×4) zameldowała się na mecie z 25-sekundową stratą do zwycięzców próby. W gronie zawodników w samochodach napędzanych na jedną oś najlepszym rezultatem popisali się Wojciech Goździewicz i Joanna Madej-Smolarek (BMW 318is). Efektem ich jazdy był czwarty czas, przed Piotrem Zaleskim i Piotrem Szadkowskim w Porsche 911 SC.

Kluczową zmianę w wynikach przyniosły zdarzenia z OS 3, czyli próby Istebna (6,47 km). W Subaru Legacy Lutego i Celińskiego po jednej z hop pękła felga, uszkadzając przy tym przewód hamulcowy. Pozbawione przednich hamulców Legacy postawiło bokiem na hamowaniu. Skończyło się na kosmetycznych uszkodzeniach tyłu rajdówki i konieczności zmiany koła na oesie. Luty i Celiński dotarli do serwisu, ale stracili mnóstwo czasu i spadli z pierwszego na 12. miejsce w łącznej tabeli z czasami. Pierwsze miejsce przejęli Suder i Kowalik, a drugie – Goździewicz z Madej-Smolarek. Ten drugi duet skorzystał na tym, że zwiedzanie poboczy przytrafiło się załodze Grzelewski/Niedbała.

Z rywalizacji musieli się wycofać Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński. W ich Audi Quattro po raz kolejny zastrajkował układ włączający pompę wody.

Po OS 1 Rajdu Wisły w poszczególnych kategoriach prowadzą:

FIA 1 (auta z lat 1931-69): Hermanson/Vare (Wołga GAZ 24)
FIA 2 (auta z lat 1970-75): Wodziński/Kaczmarek (Lancia Fulvia)
FIA 3 (auta z lat 1976-81): Zaleski/Szadkowski (Porsche 911 SC)
FIA 4/J1 (auta z lat 1982-85): Łusiak/Zaborowska (Ford Mercury)
FIA 4/J2 (auta z lat 1986-90): Suder/Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4)
Historic Open 2WD: Goździewicz/Madej-Smolarek (BMW 318is)
Historic Open 4WD: Polak/Ziółkowski (Audi Quattro)

Informacje o cyklu
Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90. W sezonie 2021 zaplanowano sześć asfaltowych rund: Rajd Nadwiślański (16-17 lipca), 30. Rajd Rzeszowski (5-7 sierpnia), Rajd Śląska (9-11 września), 49. Rajd Świdnicki KRAUSE (01-03 października), 46. Rajd Koszyc (Słowacja, 15-17 października) i  66. Rajd Wisły (22-23 października).

Więcej informacji:
WWW: www.h-rsmp.pl
Facebook: @motulhrsmp
Instagram: @motul_hrsmp