Od kilku lat za sprawą rywalizacji w Rajdzie Dakar Classic możemy obserwować powrót klasycznej motoryzacji, także w konkurencji rajdów terenowych. Coraz więcej historycznych aut można zobaczyć na rajdowych trasach, a ostatnio do tego grona dołączył polski zespół z dwoma unikatowymi Porsche 924 Turbo.

Kierunek marzenia!
Rajd Dakar od zawsze był w głowach Tomasza Staniszewskiego i Michała Zolla - pomysłodawców i inicjatorów wyjątkowego projektu P-RALLY (Team). Najbardziej wymagający i trudny rajd terenowy na świecie budził i budzi ogromne emocje od lat. “Na początku czytasz, oglądasz i kibicujesz, aż któregoś dnia w głowach rodzi się pomysł, a może by tak pojechać na Dakar. Taka właśnie jest geneza powstania projektu P-RALLY (Team)”. - mówi Tomasz Staniszewski. “Nasze wspólne starania, upór i determinacja doprowadziły do tego, że dziś możemy zaprezentować dwa samochody, które w 2024 roku pojadą na Dakar Classic”. - dodaje Michał Zoll.

Legenda motoryzacji powraca
By zrozumieć genezę wyjątkowego pomysłu zespołu P-RALLY (Team), musimy się cofnąć do 1981 roku, w którym jedyny raz w historii tej imprezy wystawiono dwa konkurencyjne Porsche 924. Francuski zespół Sonauto Porsche po zdobyciu budżetu postanowił przygotować auta, decydując się zrobić to w bardzo krótkim czasie. Jak się szybko okazało zbyt krótkim. W paryskich warsztatach Luisa Meznariego przygotowano pośpiesznie samochody, skupiając się przede wszystkim na nadwoziu i zawieszeniu. “Niestety, brak doświadczenia i pośpiech spowodowały, że załogi nie zajechały daleko i finalnie samochody porzucono w Algierii”. - mówi Zoll, miłośnik i kolekcjoner samochodów marki Porsche.

W Dakar Classic mogą pojawić się samochody produkowane przed 2000 rokiem i modele, które miały zaliczony start w Dakarze przed laty.“Wybór, był dla nas oczywisty. Tamta, krótka przygoda francuskich załóg z tym rajdem, oraz nasz wieloletni kontakt z samochodami Porsche otworzyły nam możliwość realnego myślenia o tym, by zbudować od podstaw polskie Porsche 924 Turbo i spełnić swoje marzenia o starcie w Dakar Classic”. - wspomina początki projektu P-RALLY ( Team ) Staniszewski.

Dwa lata tematu rozpoczęły się poszukiwania samochodu, który miał stać się bazą do budowy rajdówki. Szybko jednak zapadła decyzja, że będą to dwa samochody i w gdańskim warsztacie Staniszewskiego, pojawiło się kolejne Porsche 924 Turbo. Podczas budowy aut od podstaw, zespół korzystał z wieloletniego doświadczenia Staniszewskiego i jego całego zespołu.

Dziś polskie Porsche 924 Turbo ma za sobą pierwsze testy w terenie, a doświadczenie zdobyte podczas tych jazd procentuje przy budowie drugiego auta oraz pozwala na dokonanie zmian w pierwszym samochodzie. “Jesteśmy przekonani, że nie powtórzymy błędów popełnionych w warsztacie w Le Plessis-Chenet i powstaną dobre, konkurencyjne auta”. - zapewnia Staniszewski. “W połowie października planujemy wykonać testy drogowe i terenowe już oboma samochodami”. - dodaje.

Projekt DAF
Budowa polskiego Porsche 924 Turbo na rajd Dakar to nie jedyny projekt, w który zaangażowany jest zespół P-RALLY (Team). Odpowiednie zaplecze techniczne, odpowiednia liczba części zamiennych, to wszystko może przesądzić o tym, jak zakończy się ten rajd. Z doświadczenia, jakie mają członkowie zespołu wynika, że ogromne znaczenie ma także właściwe zaplecze socjalne. Odpowiednie miejsce do nabrania sił, odpoczynku przed kolejnym odcinkiem, etapem staje się równie ważne.

Samochód, który stanie się domem dla członków zespołu na dwa tygodnie także jest budowany od podstaw. “Mam pewne doświadczenia w caravaningu, ale nigdy nie projektowałem i budowałem campera, który pomieści 7/8 osób oraz będzie spełniał podstawowe funkcje mieszkalne. Pierwsze efekty naszej pracy można było już zobaczyć podczas ostatniej prezentacji zespołu na Autodromie Słomczyn. Słowa uznania, które do nas dotarły, świadczą, że idziemy w dobrym kierunku”. - mówi Łukasz Zoll, który odpowiada w zespole za budowę dakarowego kampera.

Zgrany zespół
Załogę pierwszego Porsche 924 Turbo utworzy rodzinny duet Łukasza i Michała Zollów. Bracia od lat uczestniczą z sukcesami w motorsporcie. “Dla mnie wybór był oczywisty i na fotelu kierowcy usiądzie mój brat Łukasz, dla którego motorsport, jak i dla mnie, jest pasją na całe życie”. - mówi Michał Zoll.

Dla Zollów motorsport to już rodzinna tradycja. Dziadek Józef startował w Rajdzie Polski, ojciec również był związany z motorsportem, a Michał i Łukasz Zoll godnie pielęgnują tę rodzinną tradycję i chcą teraz sięgnąć po jeszcze więcej.

Dla Łukasza Zolla ten sezon jest 28 nieprzerwanych startów w konkurencji rallycross. “Gdy Michał przyszedł do mnie z pomysłem startu w Dakarze, na początku nie mogłem uwierzyć, potem uznałem, że to jest ten moment, kiedy chłopięce marzenia się spełniają. Dziś wspólnie pracujemy nad tym projektem, ciesząc się, że na początku roku 2024 usiądziemy w rajdowym Porsche i ruszymy ku przygodzie życia”. - mówi Łukasz Zoll.

W drugim Porsche 924 Turbo zobaczymy za kierownicą Tomasza Staniszewskiego, do którego na miejscu pilota dołączy najbardziej utytułowany polski zawodnik w rajdach na regularność. “Nie miałem wątpliwości kogo zaprosić na fotel pilota. Wybór padł na Stanisława Postawkę, pilota z ogromnym doświadczeniem w rajdach terenowych oraz zdobywcę licznych nagród w rajdach na regularność”. - podkreśla Staniszewski.

Już na początku grudnia dwa Porsche 924 Turbo wyruszą promem do Arabii Saudyjskiej, gdzie 5 stycznia 2024 w mieście Al-Ula rozpocznie się 14-dniowa rywalizacja w Dakar Classic.

Na starcie Dakar Classic 2024 oprócz P-RALLY (Team) zobaczymy także drugi polski zespół TOYOTA TEAM CLASSIC w składzie Michał Horodeński (kierowca) i Arkadiusz Sałaciński (pilot). Załoga wystartuje repliką rajdowej Toyoty Land Cruiser HDJ80 z lat 90. XX wieku, nawiązując do debiutanckich startów fabrycznego zespołu Toyoty w tym najtrudniejszym terenowym rajdzie świata.

Zespół P-RALLY (Team)
Samochody
Porsche 924 Turbo
Silnik - 2.0 206 KM
Skrzynia biegów - manualna oryginalna
Zawieszenie - Samczuk Suspension
Ciężar - 1180 kg

Załogi
Tomasz Staniszewski (kierowca)
Organizator samochodowych i motocyklowych rajdów off-road.
Od 2007 roku zorganizował około 40 rajdów w Polsce i na Ukrainie (Land Rover Loop, Carpatia Loop, Enduro Rally, ADV24)
Organizator i pomysłodawca rajdu Porsche P-series Rally
Podróżnik motocyklowy i 4x4 - samotnie podróżował po Azji (Mongolia, Kirgistan, Kazachstan, Japonia), Himalajach (Nepal), Afryce (Kenia, Tunezja, Maroko, Mauretania, Senegal), Ameryce Południowej (Wenezuela)

Stanisław Postawka (pilot)
Zdobywca FIA Trophy for Historie Regularity Rallies w roku 2021. Zdobywca Pucharu Polski w rajdach historycznych. Zdobywca trzech tytułów Mistrza Polski w Rajdach Samochodów Historycznych. Regularny uczestnik Rallye Monte Carlo Historique, kilkukrotny zwycięzca klasy, a w roku 2018 zdobywca 3. miejscu w klasyfikacji generalnej.
Wcześniej kilka lat startów w rajdach terenowych.

Łukasz Zoll (kierowca)
Kierowca wyścigowy. Startuje nieprzerwanie od 1997 roku w Mistrzostwach Polski Rallycross oraz w Mistrzostwach Europy i Strefy Europy Centralnej FIA. Ma w swoim dorobku tytuły mistrzowskie krajowe, jak i międzynarodowe. Od około 10 lat startuje również w 24-godzinnych terenowych wyścigach długodystansowych we Francji i Portugalii samochodem Pro Pulsione.

Michał Zoll (pilot)
Motocyklista startujący przez lata w rajdach Baja w Polsce, Europie, Afryce i Ameryce Południowej. Pasjonat klasycznych samochodów Porsche oraz Land Rover Defender. Miłośnik dalekich podróży na motocyklu lub samochodami 4x4

Tekst: Dawid Smółka / Katarzyna Smółka

Foto: arch. R-RALLY (Team)